begravning & jobbhelg.

 
Äntligen ledig efter den kämpigaste helgen på länge! 
Farfars begravning var i fredags, jag visste att den skulle bli jobbig och det blev den. Hela morgonen lyckades jag hålla tillbaka tårarna och tänkte att "det kanske går rätt okej ändå". Men när vi kom till kyrkan och mötte all släkt och alla vänner till farfar, och man var tvungen att ta i hand och kramas och varje människa som såg mig beklagade sorgen, det blev så jäkla tungt att stå emot. Så när Karin (pappas kusin, och som har delat mitt hästintresse under alla åren) kom fram och frågade hur jag mådde så kunde jag inte hålla tillbaka tårarna längre. Och jag grät och grät och grät under hela begravningen. Värst var att se på när farmor, pappa och mina två fastrar gick fram till kistan för att lägga varsin ros. Hur fan ska man deala med det? Att begrava någon som man har varit gift med i femtiotre år... 

Begravningen var i alla fall väldigt fin och farfars kompisar från manskören sjöng och farmor var övertygad om att hon kunde höra farfars bas-stämma där i sångerna. Så fint. Och när prästen bad oss sjunga en psalm, och ingen i hela kyrkan sjöng i takt med varandra, så kollade Julius och jag på varandra och skrattade för att det lät så dåligt haha. Det var så skönt att hitta lite glädje mitt i all sorg, samtidigt som jag satt och kramade om mina syskon och Julius höll hårt i min hand hela tiden. 

Efter begravningen var jag tvungen att åka till jobbet på direkten, och i och med att vårens fars handlar om en begravningsbyrå (såklart..) så kunde jag inte fokusera så bra på mina arbetsuppgifter som jag hade hoppats, då jag varje gång påmindes om farfar så fort jag gick in i salongen där två kistor står uppradade. Jag fick verkligen kämpa mig igenom den här jobbhelgen, och så fort Johan lämnat mig med sista disken igår så bröt jag ihop. Äntligen fick jag bearbeta det här lite ensam. 

Nog om detta. Nu är det över och jag har vaknat upp hemma i Askersund hos pappa och Nelson. Äggen kokar på plattan och jag ska fixa iordning en riktig brakfrulle innan jag tar tag i dagen. Hoppas att ni där ute haft en jättefin helg åtminstone! Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0