hundtips!

nelson som valp ♥
visste ni att hundar som hoppar, biter & blir rent ut sagt galna ibland är understimulerade? dom måste alltså träna sina sinnen för att komma till ro!
nelson är lite sån, unghundsbeteende och tuggar gärna på saker och ting så jag ser till att han får träna sig lite då & då under dagen, det räcker oftast med bara 5-10 minuter! då lägger jag ut köttbullar på lika olika ställen som han får spåra upp & det tycker han är superroligt och han är verkligen jätteduktig på det också, sen övar jag alltid sitt, ligg, kom mm för att han ska lyssna på mig och lite andra saker.
i nelsons ålder är det lätt att dom tappar allt dom lärt sig då första könsmognaden kommer vid 6 månader!
visste ni dessutom att apport är bland det dummaste man kan göra för att stimulera hundar? apport frigör stresshormoner i hunden och det kan ta flera dagar innan den lugnar ner sig igen.. inte kasta pinnar allt för ofta alltså, men självklart går det bra någon gång ibland!
den ni, nu fick ni lite vovvetips! kan då också meddela att nelson ligger och sover på mina fötter som en stock nu.. så i stället för att skälla på hunden när den hoppar, biter & allt vad den nu gör som kan irritera så tycker jag att det är mycket bättre att ge hunden det den behöver i några minuter så den kan komma till ro sen! fungerar utmärkt :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0